آسیب شناسی خسارت موجر به مستاجر

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

(جلسه هشتادم کانال حقوق مهندسی)

مستاجر

 

موارد و پرونده های زیادی در خصوص وارد کردن خسارت از طرف مؤجر( صاحب خانه) به مستاجر وجود دارد که این جلسه با بازخوانی پرونده های واقعی به آسیب شناسی آن خواهیم پرداخت.

 

بازخوانی پرونده

موضوع این پرونده به سال 1391 و مربوط به یک سرهنگ بازنشسته نیروی دریایی که در محدوده خیابان جمالزاده تهران زندگی می کرد؛ می باشد و ایشان با توجه به ناراحتی قلبی که داشتن ، بنا به توصیه پزشک معالج لازم بود که از  تهرانی با هوای آلوده ، به منطقه ای با  آب و هوای سالم تر نقل مکان  نماید ؛ و ایشان با توجه به اینکه همسرشان اهل چابکسر در استان گیلان بودن ؛ این منطقه را به عنوان محل سکونت انتخاب کرده و درخصوص تهیه و اجاره آپارتمانی کوچک راهی شمال می شوند.

بعد از مراجعه به بنگاهی در چابکسر، موفق به اجاره آپارتمانی تقریباً مبله، در طبقه دوم یک مجتمع سه واحده ، با 15میلیون تومان رهن کامل می شود و در اردیبهشت 1391 زندگی خود را دراین آپارتمان شروع می کنند و گاهی هم به تهران و منزل خود سرکشی می کردند.از اواسط مهر ماه 91 تا تقریباً اواخر دی ماه به تهران برمی گردند و حدود چهار ماه به این آپارتمان سرکشی نمی کنند.در اواخر دی ماه جناب سرهنگ به اتفاق تمام اعضای خانواده تصمیم می گیرند که به چابکسر برگشته تا چند روزی را در کنار دریا با خانواده سپری نمایند. بعد از رسیدن به مقصد ومراجعه به منزل متوجه میشوند که قفل ورودی درب آپارتمان عوض شده است و داخل واحد خانواده ای زندگی می کنند.

ساکنین واحد به جناب سرهنگ میگویند که این آپارتمان را ما دو ماه است که اجاره کرده ایم و اجاره نامه داریم و ایشان هم در پاسخ همین ادعا را میکنند و کار به جایی نمی برد. با موبایل صاحب خانه تماس می گیرد و به این موضوع اعتراض می کند و صاحب خانه هم در پاسخ به ایشان ، مشکلات مالی و بدهکاری را علت انجام چنین کاری عنوان مینماید و میگوید که مبلغ ودیعه رهن شما را عودت خواهم داد. جناب سرهنگ با مراجعه به دادگاه کیفری چابکسر دادخواست رسیدگی به تصرف عدوانی تنظیم کرد که به دلیل ادعای مؤجر؛ که مستاجر خودش کلید آپارتمان را تحویلم داده و پول رهن واجاره را هم تحویل گرفته ؛ رد خواسته شد.مؤجر مدعی شد که با توجه به اعتماد متقابل بین ما ، مبلغ ودیعه رهن آپارتمان را تحویل مستاجر داده و رسیدی هم دریافت نکرده و اجاره نامه را هم پشت نویسی نکرده اند . بنا بر این اضهارات کذب؛ و اینکه ادعای تصرف عدوانی نیاز به اثبات دارد ؛ قاضی رد خواسته داده و به جناب سرهنگ میگوید که موضوع باید از طریق دادگاه حقوقی  و با ارائه اسناد و مستندات پیگیری شود .

جناب سرهنگ با تسخیر وکیل و راهنمایی ایشان ، اقدام به تنظیم دادخواستی مبنی بر واگذاری منافع مورد اجاره به غیر، در دادگاه حقوقی می نماید . و موفق می شود که در دادگاه حقوقی بعد از تشکیل جلسه اول دادگاه و به دلیل عدم ارائه مدارک لازم توسط مؤجر ؛  مؤجر را محکوم به پرداخت 15میلیون تومان نماید . بعد از صدور حکم صاحب خانه با توافق و رضایت  طرفین ، اجاره نامه را فسخ  کرده و یک فقره چک 15 میلیون تومانی به تاریخ سررسید یک ماهه به جناب سرهنگ می دهد که متاسفانه این چک هم بعد از یک ماه به دلیل عدم موجودی برگشت خورده و مستاجر مجدداً برای طرح شکایت در دادگاه حقوقی راهی چابکسر می شود . بعد از تماس با صاحب خانه و اعتراض به این موضوع ، مؤجر به ایشان می گوید که تازه موفق به گرفتن وام شده ام و چک را بیاورید تا به شما پول نقد بدهم . جناب سرهنگ هم به تنهایی به محل قرار رفته و در آنجا مؤجر کلاهبردار به همراه چند نفر دیگر چک را از  مستاجر به زور گرفته و او را به حال خود رها می کنند. جناب سرهنگ با مراجعه مجدد به دادگاه حقوقی طرح شکایت کرده و قاضی به وی میگوید که این زور گیری باید در دادگاه کیفری پیگیری شود و رد خواسته می شود . مستاجر که ناراحتی قلبی  داشت درهمان چابکسر متاسفانه سکته قلبی کرده و با آمبولانس اورا به تهران منتقل می کنند که متاسفانه بعد از دو مرحله عمل جراحی باز ؛ جناب سرهنگ به رحمت خدا رفته وفوت می کند.

آسیب شناسی این پرونده به این صورت است که هیچگاه درمحدوده شهرهای شمالی نباید آپارتمانی را به این شکل به حال خود رها نمود و آن را باید به نزدیکان ویا همسایگان سپرد که هر از چند گاهی سرکشی نمایند .موضوع بعدی در خصوص اجاره نامه که  بسیار قابل توجه است این است که هرگز برای تمدید تاریخ اجاره نامه ، آنرا پشت نویسی (ظهرنویسی) نکنید .متاسفانه این موضوع خیلی معمول شده است و قضات در محاکم قضایی به هیچ عنوان این موضوع را قبول نمی کنند و پشت نویسی قابلیت گرفتن حکم تخلیه برای مستاجر را ندارد .

پشت نویسی اجاره نامه برای تمدید تاریخ آن ، کار جایزی نیست و برای مؤجر(صاحب خانه) لازم است که اگر میخواهد اجاره نامه را تمدید نماید ؛ یک اجاره نامه جدید دیگری که حتماً دو نفر شاهد مرد عاقل و بالغ آن را امضا کنند، تنظیم کند در غیر اینصورت اگر با مستاجر دچار مشکل شوند به راحتی این مشکل قابل حل نخواهد بود .

 

اینجا کلیک کنید و بیشتر بدانید 

  اینستاگرام ما

download 2

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *