دودکش همسایه و ایجاد مزاحمت در ساختوساز + راهکار 100 درصدی

دودکش همسایه
لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

آیا تا به حال اقدام به تخریب و نوسازی ساختمان نموده اید ؟ آیا حین ساختوساز با معضل ورود دودکش همسایه به داخل حریم ملک خود مواجه شده اید ؟ شاید برایتان این سوال پیش آمده که چرا ورود دودکش همسایه به داخل حریم ملک شما در زمان ساختوساز ، بایستی معضل تلقی شود . فرض کنید قصد تخریب و نوسازی ساختمان کلنگی خود را دارید . ساختمان شما یک یا دوطبقه می باشد و شما جهت احداث ساختمان نوساز ، از شهرداری مجوز احداث ساختمان پنج طبقه را اخذ نموده اید . این درحالی است که همسایه مجاور شما ، ساختمانی است که به میزان یک طبقه یا بیشتر از ساختمان کنونی شما احداث شده است . از طرفی این ساختمان همسایه اقدام به ایجاد حفره ای در دیوار اتاق خواب خود نموده و دودکش بخاری را به بیرون به گونه ای منتقل نموده که این دودکش وارد حریم ملک شما شده است .

به طور حتم در زمان احداث اسکلت ساختمان و دیوار چینی ها این دودکش همسایه مزاحمت ایجاد می کند و اشتباه بزرگی که خیلی از سازنده ها مرتکب می شوند ، حذف یا اصلاح نا ایمن دودکش همسایه است . در صورت بروز حادثه مرگ خاموش ، به غیر از سازنده ، مهندسان ناظر ساختمان نیز دچار دردسر شده و بایستی به مراجع قضایی پاسخگو باشند . ما با بازخوانی پرونده حادثه مرگ خاموش به بررسی معضل عبور دودکش همسایه از مجاورت ملک ، پرداخته ایم :

بازخوانی پرونده مرگ خاموش

در سال 1387 در تهران خیابان یافت آباد مالک یک ساختمان یک طبقه، برای احداث ساختمان اسکلت بتنی، 5 طبقه شامل همکف و چهار طبقه حدود 80 متر ؛ جمعاً 700  متر مربع ؛ جواز تخریب و بازسازی گرفت . در بهار 1389 هم پایان کار اخذ گردید . مهندس ناظر ساختمان  تک ناظر و مهندسی بی توجه بود و متاسفانه برگه تعهد نظارت گذاشته و دیگر به ساختمان سر نزده بود . ناظرهای گاز به خاطر آموزش هایی که دیده اند اغلب حساسیت بیشتری دارند ولی در این ساختمان ناظر گاز هم بی توجه بود .

سازنده بدون این که به دودکش همسایه که وارد حریم ساختمان او شده بود توجه کند شروع به تخریب  ملک قدیمی کرده وعملیات ساخت تا مرحله اسکلت هم پیش رفت .  دودکش همسایه سر جایشان بودند و درز انقطاع هم رعایت شده بود . ساختمان قدیمی ملک در حال ساخت، پایان کار سال 1374 داشت. سازنده دیوار را سوراخ کرده و دودکش ها را بیرون داده بود . آن زمان تازه به یافت آباد گاز داده بودند و بازرس اداره گاز بدون توجه به این دودکشها که خلاف مقررات و غیر ایمن نصب شده بود ؛ کارشان را تایید کرده ودر سال 1375 کنتور گاز گرفتند .

برای ساکنین این ساختمان ،که از سال 1375بهره برداری را شروع کردند تا سال 1389 اتفاقی نیفتاد . سازنده ساختمان جدید به ساکنین ساختمان همسایه در هر سه طبقه اطلاع داد که دودکش هایشان وارد حریم ساختمان درحال احداث او شده و با اطلاع و رضایت آنها، با زانویی فلزی و لوله دودکش فلزی ، دودکش ها را در درز انقطاع تا 50 یا 60 سانتیمتر بالای جان پناه بام امتداد داده و کلاهک H  برایشان گذاشت . ساکنین هم این کار را قبول کرده بودند . سازنده برای طویل کردن دودکش ها  از لوله سیمانی استفاده نکرد . هر چند که لوله فلزی و سیمانی هر دو خطر جدا شدن دارند .

نظر ارزشمند خود را در خصوص مقاله دودکش همسایه و ایجاد مزاحمت در ساختوساز + راهکار 100 درصدی در انتها ثبت فرمایید 

قابل ذکر است که  عبور دودکش از درز انقطاع ممنوع است . برای این موارد راه حل اجرایی و ایمن وجود دارد . سازنده دیوار چینی های ساختمان جدید را انجام داد و دودکش همسایه در درز انقطاع پنهان شدند . سفتکاری ساختمان جدید در بهار 1389 و بعد هم نازک کاری به اتمام رسید و در تابستان برای سیمان کاری نمای دیوار سمت همسایه داربستهایی روی بام همسایه بر پا کردند و سیمان کاری انجام شد .

برای اینکه داخل دودکشها سیمان و مصالح وارد نشود با گونی و پارچه کلاهک ها را مسدود کردند . ولی متاسفانه ملات ماسه سیمان داخل دودکش طبقه دوم رفت و در زانویی پایین گیر کرد و تقریبا از قطر 10 سانتیمتری آن 8 سانتیمتر مسدود شد . اما چون تابستان بود و بخاری ها روشن نبودند مشکلی پیش نیامد . لوله دودکش فلزی طبقه دوم جدا شده بود و به جایی اتصال نداشت و طبقه سوم هم همینطور  اما دودکش کار میکرد و حادثه ای نداشت .

این ساختمان  تک ناظره ، ناظر گاز و مجری گاز داشت و ساختمان را دیده بودند . در زمستان 1389 بخاری ها نصب شدند و همان روز اول در طبقه دوم هر 3 نفر ساکنان خانه ( زن و شوهر و دخترشان ) فوت کردند . ناظر گاز  در این حادثه گرفتار شد . در طبقه اول و سوم اتفاق بدی نیفتاد چون در طبقه اول دودکش را از پنجره بیرون داده بودند .

موضوع به اورژانس و آتش نشانی و کلانتری و آگاهی کشید و اولیا دم ( پسر خانواده و پدر زن ) شکایت کردند و پرونده به دادسرای کیفری رفت . بازپرس قرار کارشناسی یک نفره ( تاسیسات مکانیکی ) را صادر کرد و کارشناس نظر داد . سپس در اواخر سال 1390 نظریه کارشناسی 3 نفره ارائه شد و بعد در سال 1391 نظریه کارشناسی 5 نفره صادر و منتهی به حکم قطعی شد .

در کارشناسی یک نفره و سه نفره ، ناظر گاز ، مجری گاز ، سازنده ساختمان جدید ، تک ناظر ( با مسئولیت ناظر هماهنگ کننده و ناظر مکانیک ) احضار و همگی مقصر اعلام شدند و به اداره گاز تقصیری ندادند اما در کارشناسی 5 نفره پای اداره گاز هم به پرونده باز شد و مقصر اعلام شد و مقصرین دیگر هم شامل متوفیان و سازنده ساختمان قدیمی به این پرونده اضافه شدند .مسلم بود که ناظرها و مجری گاز تبرئه نمیشوند . کارشناسان دادگستری اظهار داشتندکه ناظر گاز باید توجه جدی میکرد .

تک ناظر هم مسلماً مقصر بود . پرسش این بود که چرا ناظر گاز مقصر است ؟ پاسخ این است که نباید تاییدیه میداد تا دودکش همسایه اصلاح شود . پلاک مجاور هم باید مجری و ناظر گاز میگرفت و دودکشها را اصلاح میکرد . سازنده ساختمان نوساز 25%، تقصیر گرفت چون سبب بود و دودکش را از درز انقطاع رد کرده بود .

در کارشناسی یک نفره تقصیر او 60% بود که چون درکارشناسی 5 نفره تعداد سببها زیاد شد ؛درصد تقصیر او کاهش یافت.تک ناظر 15% ، چون باید به این تخلف رسیدگی و برخورد میکرد . در کارشناسی یک نفره تقصیرش 20% بود .

نظر ارزشمند خود را در خصوص مقاله دودکش همسایه و ایجاد مزاحمت در ساختوساز + راهکار 100 درصدی در انتها ثبت فرمایید 

 

ناظر گاز ساختمان جدید 10% ، چون باید تایید نمیکرد و اطراف ساختمان را کاملاً بازدید میکرد . درست است که وظیفه اش بیشتر در مورد دودکش و لوله کشی ساختمان جدید بود اما میتوانست تاییدیه ندهد و کنتور گاز ندهد تا سازنده را وادار کند که دودکش همسایه را که از درز انقطاع گذشته  بودند را اصلاح کند .

دودکش همسایهمجری گاز هم به همین دلایل ( بی توجهی به دودکش همسایه ) 10% تقصیر گرفت .اداره گاز 20% تقصیر گرفت چون در سال 1375 تاییدیه گاز ساختمان قدیمی را داده بود و بازرس آن اداره ؛ به نصب ناایمن دودکش همسایه توجه نکرده بود . این تقصیر برای اداره گاز کم بود . باید 40 % تقصیر میگرفت و در عوض مجری و ناظر گاز تبرئه می شدند.سازنده ساختمان قدیمی مجاور 15 % در کارشناسی 5 نفره تقصیر گرفت .

او میگفت که در زمان پایان کار سیستم گرمایشی این منطقه نفتی بود . در حالی که اشکال کار او این بود که دودکش مناسب نگذاشت چه نفت سوز چه گاز سوز . سازنده اظهارداشت که متوفی خودش دودکش نصب کرده بودند و متوفیان 5% مقصر شدند .

 

تک ناظر و ناظر گاز به خاطر مسئولیت و اختیاری که داشتند مقصر اعلام شدند . سازنده قدیمی به دروغ میگفت که پایان کار قبل از اخذ انشعاب گاز صادر شده است و ساختمان درآن موقع دودکش نداشت و دیوار سوراخ نشده بود و متوفی بعداً خودش دودکش تعبیه کرده است .

استدلال سازنده قدیمی دروغگو تا حدی مقبول افتاد و ساکنان و متوفی مقصر شدند چون نسبت به تغییراتی که در دودکش خانه شان اتفاق افتاد عکس العمل مخالف نشان ندادند و تلویحاً رضایت داشتند و لذا 5% تقصیر گرفتند .پرونده در سال 1392 به اجرای احکام رفت و دیه ها پرداخت شد . ما در این مقاله به آسیب شناسی عبور دودکش همسایه از درز انقطاع ساختمان پرداختیم . 

به مطالعه در همین خصوص  ادامه دهید . اینجا کلیک کنید 

برای دسترسی به فایل صوتی این مقاله ، کلیک بفرمایید . 

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *