مجری گاز سهل انگاری کرد انفجار رخ داد !

مجری گاز ساختمان
لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

بازخوانی پرونده انفجار به دلیل سهل انگاری مجری گاز ساختمان

در حادثه ای که پرونده آن بازخوانی خواهد شد ، مجری گاز سهل انگاری می کند . و افرادی فاقد صلاحیت حادثه ای وحشتناک انفجار را رقم می زنند :

در سال 1389 در نیاوران تهران خیابان گل سنگ یک ساختمان جواز ساخت اخذ می کند . این ساختمان  16 واحدی شامل دو طبقه زیرزمین و همکف و 8 طبقه دو واحدی  بود . در سال 1392 در مرحله پایان نازک کاری بوده و ساختمان لوله کشی گازمیشود .

مجری گاز خودش در محل کار ساختمان حاضر نمیشد و شاگرد و کارگرش را میفرستاد  و مانند خیلی از مجریان گاز آموزش دیده و پروانه کار گرفته بود . ولی به خاطر مشغله  کاری زیاد ، اغلب دیگران را برای کارهای اجرایی میفرستاد . روز اتمام کار خواستند لوله ها را تست کنند ولی این شاگرد و کارگرش کمپرسور هوا و تلمبه برای پر کردن لوله ها از هوا نداشتند و میخواستند چند روز بعد بیایند تست کنند .

سازنده اصرار کرد که خیلی عجله دارد و باید پایان کار بگیرد و خواست هر طوری هست همان روز تست کنند . این دو نفر هم نادانی کردند و  خواستند  با کپسول بزرگ هوا عمل تست را انجام دهند . کپسول هوا حاوی  80% اکسیژن و 20 % نیتروژن است و در مجاورت روغن و گریس و گازوئیل حتی روی دیوار هم  منفجر میشود و مانند بمب مخرب است . بنابراین کپسول هوا را در پایین ترین قسمت لوله کشی در موتورخانه زیر زمین وصل کردند .

برای تست نشتی لوله کشی گاز ، شیرها را با درپوش میبندند و فشار سنج نصب میکنند و  آن را با هوای فشرده 10 پوند فشار به وسیله کمپرسور یا تلمبه 24 ساعت تحت فشار میگذارند . در این مدت نباید افت فشار ایجاد شود . مجری گاز از این موضوع بی اطلاع بود . 

نظر ارزشمند خود را در خصوص مقاله مجری گاز سهل انگاری کرد انفجار رخ داد ! انتها ثبت نمایید 

سازنده همراه با شاگرد مجری و یک کارگر کار تست را شروع کردند . غافل از این که درداخل لوله ، روغن و زوائد و ناخالصی وجود دارد، به تایید شاهدان تنها بعد از چند دقیقه، انفجار کپسول اکسیژن رخ داد . این 3 نفرکشته شدند ، سقف و دیوارها خراب شد ، آتش سوزی اتفاق افتاد . بطوری که آتش نشانها فکر کردند ماده منفجره عمل کرده است ، ترکشهای زیادی به اطراف پرت شده بود . موج انفجار شیشه های همسایه ها را خرد کرد و یک کارگر در نزدیک محل انفجار به طرز شدیدی موجی شد و بعد از مدتها بستری بودن در بیمارستان؛ اعصاب و روانش از کار افتاد.  این کارگر 1.5 دیه گرفت و چند نفر دیگر هم موجی شدند اما با شدت کمتر .

شما می توانید جهت اخذ مشاوره و وکالت پرونده های حقوق مهندسی از خدمات ما استفاده نمایید .

با تیم مشاور ما آشنا شوید 

 با نظریه کارشناسان دادگستری و حکم دادگاه مقصرین ذیل مجموعاً به 5 تا 6 دیه محکوم شدند : 

ناظر گاز 20% تقصیرگرفت ، چون موقع تست حاضر نبود و نظارت مستمر نداشت و به جای هوای فشرده از کپسول اکسیژن استفاده کردند .

مجری گاز 30% تقصیر گرفت چون در محل کارش حاضر نبود و کار را به دیگران سپرده بود .

شاگرد لوله کش و کارگرش که فوت شدند 20% تقصیر داشتند به خاطر بی احتیاطی .

سازنده متوفی 30% تقصیر داشت چون مباشر و دستور دهنده این کار غلط بود .

درسهای که میشود از این حادثه ناگوار گرفت این است که ، مجری گاز و ناظر گاز،کار را هرگز رها نکنند و نظارت مستمر داشته باشند . این توجیه که حق الزحمه نظارت گاز کم است و چند سال است تعرفه افزایش نیافته برای قاضی قابل قبول نیست که ناظر را تبرئه کند . کپسول اکسیژن وسیله ای بسیار خطرناک است که محل نگهداری آن باید دور از روغن و گازوئیل و مواد مشتعل شونده باشد .شلنگ آن سوراخ یا روغنی نباشد و سرپیک آن هم نباید چرب باشد .

جهت دستیابی به فایل صوتی این مقاله اینجا کلیک نموده و پس از ورود به کانال تلگرام ، جلسه 122 را جستجو نمایید . 

اینستاگرام ما

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *