لزوم توجه مهندس ناظر به کابل برق عبوری مقابل ساختمان

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

قطع درخت و وقوع حادثه ناشی از قطع کابل تیر برق

(جلسه شصت و چهار کانال حقوق مهندسی – بخش دوم)

بازخوانی پرونده

 حادثه این پرونده در سال 1393 و به منطقه جنوب شرقی تهران مرتبط میشود .مالک جواز را در سال 1390 دریافت نموده و ساختمان تک ناظره بود.ساخت این ساختمان به مراحل پایانی می رسد . در مقابل درب ورودی پارکینگ این ساختمان درخت قطوری وجود داشت که مالک تمام مجوزهای قطع درخت را گرفته بود و جرائم مربوط به آن را هم پرداخت کرده بود .اما مالک این تصمیم را گرفته بود که در آخر کار اقدام به قطع درخت نماید .(از میان درخت کابل برق عبور می کرد)

مالک از اوستای آهنگری که مشغول ساخت درب پارکینگ بود خواهش میکند که بعد از اتمام کارش این درخت را هم قطع نماید .با توجه به اینکه کابل برق از روی این درخت عبور کرده بود و به دو تیر برق در طرفین این درخت وصل بود ؛ به نکات ایمنی این موضوع در حین قطع درخت توجهی نمیشود و با توجه به سنگینی درخت ، در حین افتادن ، کابل برق دار را هم باخود به پائین می کشد و این کابل برق با سر کارگر آهنگر برخورد کرده و موجب برق گرفتگی و نهایت مرگ او می شود .

در کارشناسی نهایی ؛  مهندس ناظر 10% تقصیر ، کارگر متوفی 5% تقصیر به دلیل جاگیری بد ، اوستای آهنگر هم 40% تقصیر ، و مالک هم 45% تقصیر می گیرند (درسال 1394 حکم قطعی شد ) . البته دراین پرونده شهرداری را هم میشد به دلیل عدم درج نام مهندس مجری ذیصلاح در پروانه ساختمانی  به چالش کشاند .

لازم به یادآوری است درصورتی که درنظریه کارشناسی؛ شهرداری ها به دلیل عدم درج نام مجری ذیصلاح در پروانه ساختمانی  تقصیر نگیرند، می شود  با  استناد به بند 10 ماده 33  آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی  به این نظریه اعتراض کرد و شهرداری  را هم مقصر اعلام کرد  و حتی سازمان نظام مهندسی هم به دلیل اینکه بدون درج نام مجری ؛ اقدام به معرفی ناظر نموده است را هم می شود در محاکم ، محکوم نمود.

متاسفانه دراین پرونده ناظر بیمه مسئولیت حرفه ای هم نداشت و مجبور به پرداخت دیه قدرالسهم خود شد.

این پرونده چند نکته مهم داشت :

ناظر باید عبور کابل برق از روی درخت را گزارش میکرد. و دراین خصوص دقت کافی را مبذول می داشت . و باید اعلام می کرد که این کابل برق از روی درخت عبور کرده و لازم است قبل از بریدن درخت توسط مامورین اداره برق این کابلها آزاد سازی شوند .

این ساختمان تک ناظره بود واگر ناظر برق دراین ساختمان حضور داشت ، قطعا ً او هم تقصیر می گرفت .

بنابراین مهندسان ناظر  باید دقت کافی در خصوص تمام موارد داشته باشند و مکاتبات را در موعد مقرر و موثر ارئه نمایند .

مطلب قابل توجه برای ناظرین خصوصاً در تهران و مناطق بافت فرسوده و دارای کوچه پس کوچه های فراوان این است که چون تعدادتیر برق در این مناطق زیاد است و اکثراً در این مناطق به دلیل بافت فرسوده اقدام به نوسازی میکنند ،مشاهده می شود که کابل برق با ساختمان نوساز نهایت یک متر فاصله دارد و این موضوع حادثه آفرین خواهد بود بنابراین ناظرین خصوصاً ناظر برق باید گزارش داده و درخواست نمایند تا اداره برق با نصب کنسول هایی خاص بر سر تیر برق ها فاصله کابل ها را با ساختمان افزایش دهند .

بنابراین وظیفه مهندس ناظر است که در ابتدای امر و درحین اجرا فونداسیون  و نهایت تا سقف اول دستور کار جابجایی کابل برق ها را به مالک ابلاغ نماید .اگر مالک به این موضوع توجهی نکرد، درکارهای چهار ناظره،  مهندس ناظر برق و ناظر هماهنگ کننده، به دلیل عدم رعایت موارد ایمنی باید دستور توقف صادر نمایند .

 

کلیک کنید و بیشتر بدانید

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *