محکومیت مهندس محاسب بعلت طراحی نقشه، خارج از صلاحیت حرفه ای

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

بازخوانی یک پرونده: 

در سال 1390 سازنده پس از اخذ پروانه ساختمانی در پردیس ورامین اقدام به نصب اسکلت فلزی کرده و در حین ساخت، تغییراتی در اسکلت ایجاد می کند.

مهندس ناظر ساختمان ضمن ارائه یک گزارش از مالک می خواهد تا با مراجعه به مهندس محاسب نسبت به اخذ تائیدیه برای قسمتهای تغییر یافته اقدام کند. تغییرات ایجاد شده شامل جابجایی ستونها و افزایش دهانه تیر ها بود.

از آنجا که این تغییرات به لحاظ محاسباتی مشکلی نداشته اما بدلیل توافق مالی با مالک،  مهندس محاسب از تائید آن خودداری می کند. تا این که مالک تصمیم می­گیرد مهندس محاسب را تعویض نماید، بنابراین با مراجعه نزد یک مهندس محاسب پایه دو که صلاحیت انجام این کار را نداشته، (ساختمان 8 طبقه)  درخواست تائید تغییرات مذکور را می دهد.

مهندس محاسب جدید نیز با بازبینی طرح، نقشه های جدیدی طراحی کرده و مهر امضا می نماید. شهرداری پردیس ورامین هم مدارک را تحویل گرفته و به صلاحیت مهندس محاسب دقت نمی کند، تا اینکه در معاونت معماری و شهرسازی متوجه می­شوند که طراح نقشه های جدید، صلاحیت انجام اینکار را نداشته است .

بنابراین ضمن اخطار به مالک جهت تعویض مجدد مهندس محاسبش، علیه مهندس محاسب نقشه های مذکور در شورای انتظامی سازمان نظام مهندسی طرح شکایتی می کنند.

مهندس محاسب پایه دو محکوم به محرومیت از پروانه اشتغال به مدت 3 ماه می گردد مالک نیز مجبور می شود با محاسب دیگری برای تهیه نقشه مجددا توافق کند  .

 

از این حکایت نتیجه می­گیریم قبل از قبول هر کاری در هر رشته از ساختمان (طراحی، نظارت و اجرا) میبایست به داشتن صلاحیت که در آیین­ نامه اجرایی و قانون نظام مهندسی مشخص شده دقت نماییم .

 

لازم به ذکر است که در بعضی از استان­ها مساحت زیربنای مربوط به صلاحیت مهندسین با هم متفاوت است و منطبق بر قانون نظام مهندسی نیست .

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *