مسئولیت مهندس طراح معماری (1)

مهندس طراح معماری
لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

(جلسه اول کانال حقوق مهندسی – بخش دوم)

سوال: آیا تائید نقشه های معماری توسط شهرداری در صورت وجود ایراد معماری، شهرداری هم مسئولیت دارد؟

پاسخ: نخیر، شهرداری مسئولیتی ندارد. مسئولیت تام برعهده مهندس طراح معماری است. شهرداری عمدتا از لحاظ فضاها نقشه را کنترل می­کند و تقاضای تغییرات را به طراح می­دهد. شهرداری فقط زور دارد!!

 

بازخوانی یک پرونده: (مسئولیت طراح معماری)

در شهر گرگان یک نقشه معماری طراحی می­شود که در آن شیب رمپ و شعاع داخلی رمپ که از همکف به زیرزمین می­رفت به گونه ای طراحی شده بود که دارای قوس زیادی بود. نقشه های معماری، هم دارای مهر طراح معمار و هم مهر شهرداری بود.

ساختمان دارای چهار طبقه و هر طبقه دارای دو واحد بود. چهار پارکینگ در همکف و چهار پارکینگ در زیرزمین طراحی شده بود. ساختمان مطابق نقشه ساخته می­شود و پایانکار هم می­گیرد و به تعداد هشت واحد فروخته می­شود. بهره برداران پارکینگ­های زیرزمین برای ورود به به پارکینگ مشکل داشتند، چون برای ورود خودرو می­بایست حداقل با شش فرمان این عمل را انجام دهند. بنابراین تصمیم می­گیرند با سازنده تماس بگیرند و مشکل را بیان کنند، پس از تماس با سازنده جواب سربالا از او می­گیرند و سازنده توجهی نمی­کند. بهره برداران تصمیم داشتند قراردادشان را فسخ کنند که موفق نشدند. (در سفر چهارم بحث خواهد شد که این قرارداد ها بین بهره برداران و فروشنده قابل فسخ نیست چون در قانون بحثی وجود دارد با عنوان “خیار عیب” که در قراردادها ساقط می­شود و خریدار نمیتواند قرارداد را فسخ کند.) به هر حال بهره برداران چهار واحد که پارکینگ هایشان در زیرزمین بود از سازنده در دادگاه طرح شکایت کردند.

طبق خواسته خواهان و نظر کارشناسان، سازنده به دادگاه احضار شد. وی مدعی بود که مقصر نیستم چرا که شهرداری برای ساختمان پایانکار داده و بنده مطابق نقشه­ های ابلاغی از سوی شهرداری ساخته ­ام و حتی ساختمان دارای مجری ذیصلاح و چهار ناظر از جمله مهندس ناظر معماری بوده است.

کارشناس رسمی یک نفره و هیات کارشناسی سه نفره رای یکسانی داشتند و در ابتدا با شهرداری وارد مذاکره شدند، نماینده ای از معاونت معماری و شهرسازی شهرداری و وکلای شهرداری ثابت کردند که طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان، شهرداری مسئولیتی ندارد و مسئول تام طراح معماری است و ایشان ضامن هستند، در حالیکه شهرداری فقط کنترل کننده است. بنابراین شهرداری از سیکل مقصرین خارج شد کارشناسان همزمان با طراح معمار، به سراغ ناظر معماری هم رفتند، ایشان و سازنده اظهار داشتند که این ایراد به من ربطی ندارد و من مثل یک مرده شور هستم، نقشه را داده اند و طبق نقشه نظارت کرده ­ام. کارشناسان ضمن تایید حرف های ناظر معماری، اتفاق نظر داشتند که یکی از وظایف ناظر پایش نقشه هاست و طبق مبحث دوم مقررات ملی ناظر می­بایستی نسبت به نقشه ها قضاوت مهندسی هم روی نقشه ها داشته باشد؛ درنتیجه ناظر معماری با توجه به داشتن علم معماری و شیب و قوس مورد نیاز رمپ، باید یک دستور کار به مالک ابلاغ می­کرد تا با مراجعه به طراح معماری و شهرداری، نقشه شیب و قوس رمپ را اصلاح کند و حتی اگر ناظر چنین گزارشی به شهرداری می­داد تبرئه می­شد. حتی اگر ناظر مکاتبه ای با مالک هم داشت تبرئه می­شد.

در نهایت ناظر معماری که ناظر هماهنگ کننده هم بود به علت عدم پایش نقشه ها 10% ، طراح معماری 20% ، مجری ذیصلاح مندرج در پروانه 25% و سازنده هم 45% تقصیر گرفتند.

سوال: با توجه به اینکه ساختمان دارای مجری ذیصلاح است چرا باید سازنده هم تقصیر بگیرد؟

پاسخ: قرارداد مجری با سازنده به صورت مدیریت پروژه بوده و مجری دستی در اجرا نداشته است، قراردادهای اجرا را سازنده فاقد صلاحیت انجام می­داده است.

این موضوع با یک مثال برای همه روشن می­شود.

فرض کنید من ماشینی دارم و خودم گواهینامه رانندگی ندارم، برای کسب درآمد با راننده ای که دارای گواهینامه رانندگی است قراردادی می­بندم به این صورت که با ماشین من مسافرکشی کند و درآمد حاصل بین ما به نسبت ۵۰ درصد تقسیم شود. کار شروع می­شود، اما بین کار، گاهی من هم رانندگی می­کنم، راننده اصلی هم گاهی حضور دارد. عابر پیاده ای با ماشین زمانی که من درحال رانندگی هستم تصادف و فوت می­کند. در اینصورت من به عنوان مباشر و سبب اصلی دستگیر می­کنند، راننده گواهینامه دار هم دستگیر می­شود و علت آن هم این است که طبق قانون راننده ترک فعل انجام داده است.

به همین علت، سازنده برای دخالت در امری که تخصص نداشته و همچنین قراردادهای اجرا به نام سازنده بوده نه مجری و مباشر اصلی است، بنابراین بیشترین تقصیر و ۴۵ درصد تقصیر گرفته است. و مجری به علت ترک فعل 25 درصد تقصیر گرفته است.

کل هزینه اصلاح رمپ 60 میلیون تومان شد، چون ستونی وجود داشت که مانع از اصلاح قوس رمپ می­شد. در نتیجه طراحی سازه ای هم وارد بحث شد، که محاسب اظهار داشت با جابجایی ۱۵ سانتیمتر ستون، می­شود قوس را اصلاح کرد. جابجایی ستون هزینه زیادی دارد. اگر در حین ساخت ستون 15 سانتیمتر جابجا می­شد با اینکه تخلفی صورت گرفته ولی شعاع رمپ اصلاح می­شد. تخلفی که در جهت اصلاح باشد معمولاکسی محکوم نمی­شد. به هر صورت دستور اصلاح صادر و هزینه آن هم برآورد شده است.

نتیجه پرونده: اگر چه نقشه های معماری توسط شهرداری مهر می­شود ولی مسئولیت تام برعهده طراح معماری است و شهرداری  با مهر و امضا نقشه ها مسئولیتی ندارد و طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان مسئولیت تام بر عهده مهندس طراح معمار می­باشد و شهرداری صرفا کنترل کننده است.

این نتیجه براساس پرونده ای واقعی و رویه های حاکم استخراج شده است .

 

کلیک کنید و بیشتر بدانید 

انستاگرام ما

download 2

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

۴ دیدگاه برای “مسئولیت مهندس طراح معماری (1)

  1. Kia ardalan گفته:

    سلام مهندس. در نهایت نقشه های طراحی توسط طراح مهر دفتر مهندسی حقیقی را به همراه دارد. آیا در صورت ایراد در طراحی مسئولیتی متوجه دفتر مهندسی طراحی می باشد؟

  2. Kia ardalan گفته:

    سلام. آیا دفاتر مهندسی حقیقی طراحی که در نهایت نقشه طراحی که طراح مهر زده رو مهر دفتر رو بر روش میزنن در قبال نقشه های دارای ایراد مسئول هستن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *