پیمان مدیریت و آثار حقوقی آن

Untitled 1 Recovered Recovered Recovered Recovered Recovered Recovered Recovered Recovered Recovered Recovered
لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

بررسی مسئولیت مدیریت پیمان در زمان بهره برداری ساختمان

( جلسه 107 کانال حقوق مهندسی )

آیا بعد از بهره برداری از پروژه ، در صورت بروز هرگونه حادثه ای و یا وجود هر گونه نواقصی ، مدیر پیمان مسئولیتی دارد یا خیر؟

در اینجا با بازخوانی پرونده ای به این سئوالات پاسخ خواهیم داد.

 

بازخوانی پرونده                                                      

در سال 1392 در تهران در منطقه خیابان آزادی ؛ فردی اقدام به اخذ جواز ساختی به متراژ 700متر،  برای ملک کلنگی میکند و از آنجایی که کارمند بود و تجربه ای در ساخت و ساز نداشت با یک مهندس عمران با تجربه در امر پیمان مدیریت، قرارداد ساخت می بندد، با مبلغ 10% از کل هزینه های دستمزد و مصالح مصرفی در پروژه.پیمانکار که مهندس حرفه ای بود در پایان هرماه صورت وضعیت تنظیم می کرد و آن را به تایید کارفرما می رساند.در پایان پروژه طی یک محاسبه بین مالک و پیمانکار ، متوجه میشوند که این ساختمان هر متر مربعی حدود 1.6میلیون تومان هزینه ساخت داشته است و وقتی که مالک با اطرافیان خود در این زمینه وارد مذاکره می شود وطی بازدید های دوستان و آشنایان از ساختمان ؛ قیمت تمام شده را نامعقول و غیر منطقی می بینند و به مالک دراین مورد هشدار داده که پیمانکار ، صادقانه کارکرد های مالی را به شما اعلام نکرده است . بعد از مدتی بین مالک و مدیر پیمان دعوایی پیش می آید و کار به دادگاه و محاکم قضایی کشیده می شود .

شکایت مالک از پیمانکار در دادگاه پذیرفته میشود و بعد از حضور در جلسه دادگاه قاضی از طرفین دعوا موضوع را سئوال می کند و پیمانکار با ارائه صورت وضعیت های تائید شده به قاضی از خود دفاع می کند .قاضی کارشناس یکنفره را برای برسی صورت وضعیت ها تعیین میکند و بعد از مدتی کلیه صورت وضعیت ها به تائید کارشناس یکنفره می رسد و حتی در کارشناسی سه نفره هم تائید می شود و عملاً مالک در دادگاه رد خواسته می شود . بعد از موضوع دادگاه یکی از بستگان مالک او را راهنمایی میکند که اگر در دادگاه قبلی به نتیجه ای نرسیده می تواند با گرفتن ایرادات فنی از ساختمان ساخته شده به پیمانکار ضربه اساسی بزند . در واقع ساختمان ایراد فنی اساسی نداشت ولی کاسه توالت های نصب شده در چهار واحد ضلع شرقی به گونه ای نصب شده بود که به سختی امکان نشستن بر روی آن امکان پذیر بود و کامل به دیوار سرویس بهداشتی چسبیده بود . مالک با گرفتن کارشناس رسمی ، اقدام به اخذ تامین دلیل می کند و پیرو آن هم دادخواستی مبنی بر الزام پیمانکار بر اصلاح نواقص موجود تنظیم و به دادگاه تسلیم می نماید. به هر حال پیمانکار برای اصلاح نواقص مجبور می شود که دیوار های داخلی توالت را تخریب و تاسیسات را جابجا و سنگ های توالت را از نو نصب نماید.

 

بازخوانی پرونده

این پرونده مربوط به یک ساختمان چهار طبقه روی همکف و 8واحده، در شهر نوشهر از توابع استان های شمالی کشور میباشد که در سال 1393 پایانکار را اخذ کرده بود. پیمانکاری که این پروژه را اجرا کرده بود در مراحل نازک کاری با مالک به اختلاف می خورند و در حالی که نرده های راه پله نصب نشده و حفاظ راه پله در سمت نما را هم نصب نکرده بود؛کارگاه را بعد از فسخ قرارداد ؛ به همان صورت به حال خود رها می کند.بعد از اتمام کار و بدون نصب حفاظ های راه پله متاسفانه مهندس ناظرمعماری به او پایانکار می دهد. تعدادی از واحد ها را هم مالک می فروشد و در حین اسباب کشی یکی از واحد ها، متاسفانه اتفاقی می افتد که به شرح آن خواهیم پرداخت .

کمد بسیار بزرگی که توسط کارگران در مسیر راه پله در حال حمل بوده؛ کارگری که سر کمد را گرفته بوده بدون توجه به پشت سر خود ؛ متاسفانه از پاگرد سمت نمای بیرون که فاقد نرده و حفاظ بود، سقوط می کند و به دلیل ضربه وارده به سر ، در بیمارستان فوت میکند . در کارشناسی سه نفره ؛ مهندس ناظر معماری 10% و مدیر پیمان را هم احضار می کنند و به آن 30% ( به دلیل اینکه او باید نرده نصب می کرد).متوفی 20% ، و مالک 40% تقصیر گرفتند.

کارشناسی سه نفره مدیر پیمان را 30% مقصر اعلام کرد . مدیر پیمان از خود دفاع کرد و گفت که این اتفاق بعد از فسخ قرارداد و خارج شدن من ازکارگاه بوده است و موضوع ارتباطی به من پیدا نمیکند . وکیل مالک که درجلسه حضور داشت به قاضی گفت که اجرا و نصب نرده ها جزء قرارداد وی بوده و از قبل پولش را هم دریافت کرده است .

به هر حال قاضی به پیمانکار گفت که شما باید قبل از ترک کارگاه اقدام به تهیه صورت جلسه فصل مشترک با مالک می کردید و کلیه کارهای انجام شده و باقیمانده را در آن صورت جلسه می کردید و بعد کارگاه را ترک می کردید به همین جهت سهم تقصیر شما 30% درست است .

خیلی از دوستان پیرو این پرونده سئوالاتی را طرح کردند که ما از کجا بدانیم که حادثه کجا و چه موقع به وقوع میپیوندد؟در پاسخ باید گفت که این موضوع بستگی به تجربه شخص دارد و وقتی که فرد با تجربه باشد درکش نسبت به نقاط بحرانی ساختمان بالا می رود .چه پیمانکار باشد و چه مهندس ناظر.و باید این نقاط بحرانی درصورت جلسه فصل مشترک ذکر گردد.

داد سخن اینجاست که  متاسفانه مدرسین در دوره های HSE عمدتاً فقط در خصوص استفاده از لوازم حفاظت شخصی و کلاه و کفش ایمنی صحبت می شود و در این دوره ها از نقاط بحرانی و خطر آفرین ساختمان صحبتی به عمل نمی آورند چون اطلاعات و تجربه ساخت ندارند و بیشتر به دنبال ظواهر کار و مسائل پیش پا افتاده هستند که طوطی وار آن را تکرار می کنند 

بخش اول جلسه 107 کانال حقوق مهندسی ( انتهای مقاله )

بخش سوم جلسه 107 کانال حقوق مهندسی ( انتهای مقاله )

      اینستاگرام ما 

download 2

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *