برات و سفته و نحوه اقدامات قضایی بر روی آنها

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

(جلسه هفتاد و هشتم کانال حقوق مهندسی – بخش دوم)

برات و سفتهبرات :

نوشته ای است که به موجب آن، شخص صادر کننده برات (برات کش) به شخص دیگری ( برات گیر) دستور میدهد وجه معینی را درسررسید معینی در وجه خود برات کش یا شخص ثالثی ( ذینفع برات) واریز کند . لازم است شخص برات گیر برات را امضاء و قبول نماید . وقتی برات گیر آن را امضاء و تایید کرد ، بدهکار می شود و باید در سررسید مشخص  شده بدهی خود را بپردازد.در بعضی از جاها برات میتواند از چک خطرناکتر باشد.

سَفته و بَرات و چِک ، جزء اوراق بهادار محسوب می شوند.سَفته و بَرات را می توان از شعبات خاص بانک ملی و به ازای هر یک میلیون تومان ؛ ده هزار تومان ؛ خریداری کرد .

سَفته اوراق بهاداری است که  از طرف فرد بدهکار امضاء و اثر انگشت شده و به فرد طلبکار تحویل میگردد.

تفاوت بَرات با سَفته : برات دارای تاریخ سررسید بوده وتوسط طلبکار صادر شده ومیتوان در برات با دو و یا سه نفر سروکارداشت.اما سَفته فاقد سررسید بوده و توسط بدهکار صادر می شود و در بین دونفر رد و بدل میگردد.

نکته قابل ذکری که وجود دارد این است که بَرات قابل تنزیل است یعنی اینکه قبل از موعد سررسیدش می توان درخصوص وصولش اقدام نمود. اما بر اساس تعرفه بانک مرکزی درصدی از آن کسر می گردد.نحوه شکایت و پیگیری بَرات و سَفته مانند چک حقوقی بوده و از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باید دادخواست تنظیم گردد.در بحث بَرات و سَفته نمیتوان طرف مقابل را به زندان انداخت و فقط میتوان حکم توقیف اموال گرفت.

لازم به ذکر است در صورتی که شماره و مشخصات سَفته در قراردادی و یا مبایعه نامه ای ذکر نشود و گیرنده سَفته آن را سفید تحویل بگیرد ؛ این سَفته راحتتر از چک قابل وصول است و در محاکم قضایی معمولاًدر خصوص علت صدور این چنین سفته هایی سئوال نمی شود و باید پرداخت گردد مگر اینکه در جایی و یا مدرکی در خصوص علت صدور این سفته توضیحاتی وجود داشته باشد به شرط آنکه اگر بابت تضمین صادرشده است مطابق ماده 691 قانون مدنی ؛ قبل از صدور سببش ایجاد شده باشد .بنابراین صدور سَفته به زمان رخ دادن سبب دَین ربط دارد.

اینجا کلیک کنید و بیشتر بدانید 

       اینستاگرام ما 

download 2

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

۲ دیدگاه برای “برات و سفته و نحوه اقدامات قضایی بر روی آنها

  1. امید گفته:

    خدا بیامرزه پدر و مادر ایشان را دعای خیر ما همیشه همراه ایشان است توفیق رفیق راهتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *