پاسخ به سوالات مبایعه نامه ، تصرف و چک تضمین

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

(جلسه هفتاد و هشتم کانال حقوق مهندسی- بخش اول)

مبایعه نامه چک تضمین تصرف

دوستان و همکاران درخصوص نحوه پرداخت ثمن معامله مربوط به جلسه آموزش مبایعه نامه نویسی سئوالاتی داشتند ازجمله اینکه ؛ چه اشکالی وجود دارد خریدار، ابتدا ثمن معامله را به حساب فروشنده، نقدی واریز نموده و یا کارت به کارت کند و سپس با مراجعه به بنگاه ، مبایعه نامه را پشت نویسی کنند؟ درپاسخ به این سئوال لازم است ذکر گردد،که هیچ خریداری اعتماد نمیکند و حاضر نیست ابتدا پول نقد را به حساب فروشنده واریز کند و بعد از گذشت زمانی ولو اندک با مراجعه به بنگاه اقدام به دریافت رسید از فرشنده و یا امضای پشت مبایعه نامه نماید. بسیار محتمل است که فروشنده واریز پول را منکر شده و مدعی شود این پولی که به حسابم واریز شده بابت طلب شخصی اینجانب از شما بوده و حاضر نشود مبایعه نامه را امضاء کند.بنابراین پرداخت ثمن معامله باید همزمان با امضای مبایعه نامه و به طریقی که در همان جلسه ذکر شد ؛ باشد .

سئوال دیگر درخصوص چک تضمین شده بود و دوستان سئوال کرده بودن که در چه جایی می شود از چک تضمین شده استفاده شود؟ به عنوان مثال فرض میکنیم که موجری بابت تخلیه آپارتمان و یا مغازه ای از مستاجرش یک فقره چک تضمین بگیرد و بنویسد بابت تضمین تخلیه آپارتمان و یا مغازه . بر اساس ماده 691 قانون مدنی که میفرماید: ضَمان مالَم یَجِب باطل است یعنی ضمانت دینی که هنوز سبب آن ایجاد نشده است باطل است. پس قبل ازتخلیه آپارتمان و یا مغازه این تضمین صورت گرفته است و سببی برای عدم تخلیه بوجود نیامده است بنابراین در اینجا چک تضمین بی فایده و باطل محسوب می شود . این چک موقعی ارزش دارد که خطا ایجاد شده باشد یعنی بعد از بوجود آمدن سبب ؛ یعنی عدم تخلیه توسط مستاجر ؛چک صادر شود و این چک نافذ و بجاست.

فقط چک تضمین درجایی که بابت تضمین پرداخت وجه التزام در عدم انجام تعهداتی مانند پرداخت ثَمن معامله قابل صدور می باشد. البته قابل ذکر است که این چک هم حقوقی محسوب میشود و چه صادر شود و چه نشود تاثیری ندارد چون بر اساس مبایعه نامه هم می توان درخصوص گرفتن وجه التزام اقدام نمود .

اما اگر دو نفر به هم بدهی داشته باشند و این دَین سببش ایجاد شده باشد و فردی با صدور چک ؛ چه درچک ذکر گردد بابت تضمین و چه ذکر نگردد؛ اگر بخواهد  بابت پرداخت این بدهی چکی صادر نماید این چک قابل قبول است . و در واقع ضَمان ما یَجِب بوده و باطل نمی باشد چون صدور چک بعد از ایجاد سبب انجام شده است .

موضوع قابل ذکر دیگری که در خصوص رعایت آن موکداً تاکید می کنیم ،  این است که در هنگام خرید سیم کارت ، و یا معاملاتی مشابه ؛ فروشنده در یک برگه کاغذ A4 از شما می خواهد تا پایین صفحه را امضاء و یا اثر  انگشت بزنید و یا بعد از گرفتن کپی از کارت ملی کل صفحه کاغذ سفید می ماند .لازم است در اینگونه مواقع از امضاء و اثر  انگشت گذاشتن بر روی کاغذ سفید امتناع نمایید مگر اینکه متن لازم در داخل آن برگه در ابتدا نوشته شود و بعد از آن امضاء و اثر انگشت گرددو لازم است تمام حواشی سفید کاغذ را با علامت ضربدر ، علامت گذاری نمایید تا مفری برای هر گونه سوء استفاده از کلاهبرداران باقی نگذارید.

 

اینجا کلیک کنید و بیشتر بدانید  

    اینستاگرام ما

download 2

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *