مرگ کارگر ساختمانی به علت انفجار کپسول

حادثه مرگ کارگر ساختمانی
لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

بازخوانی پرونده آموزنده حادثه انفجار کپسول گاز و مرگ کارگر ساختمانی

( جلسه یکصد و بیست و یکم کانال حقوق مهندسی – بخش پایانی )

در حادثه انفجار کپسول گاز ، متاسفانه کارگر ساختمانی در حال احداث فوت می کند . پرونده در محاکم قضایی مورد بررسی و دادرسی قرار می گیرد و عوامل حادثه شناسایی و محکوم به پرداخت دیه می شوند . در این مقاله به آسیب شناسی این پرونده می پردازیم تا از درگیر شدن شما در محاکم قضایی و از حوادث مشابه پیشگیری شود .

مرگ کارگر ساختمانی

در سال 1392 برای ساختمانی در تهران خیابان نظام آباد در 5 طبقه (10 واحد) و یک طبقه زیرزمین جوازی صادر شد . حادثه در زمستان 1394 در مرحله نازک کاری و گچ کاری اتفاق افتاد . کارگران برای گرمایش اتاقشان از یک بخاری و برای پخت و پز از یک اجاق گاز رو میزی استفاده می کردند . برای هر یک جداگانه کپسول گاز مایع بوتان 11 کیلویی در اختیار داشتند . مالک که سازنده هم بود، دو الی سه دستگاه کپسول داشت که هر وقت خالی می شدند پر می کرد. کارگران از یک اتاق کارگری در طبقه اول حدوداً 9 متر مربع استفاده می کردند . این اتاق جز اتاق های طبقه بود که پنجره اش مشرف به خیابان هم بود . سازنده سه دستگاه کپسول پر به نگهبان تحویل داد که به اتاق ببرد. استاد گچ کار هم در طبقه سه یا چهار مشغول بکار بود . نگهبان کپسول گاز پر را به اتاق برد و وقتی به اجاق وصل کرد متوجه شد شعله بلندی دارد . علت شعله بسیار بلند ، پر کردن بیش از حد کپسول گاز در کارخانه بود .

نکته: در این موارد کپسول با فشار زیاد را در فضای باز مثل حیاط یا بالکن به مدت یک تا یک و نیم دقیقه باز میکنند . این کار باعث می شود فشار آن کاسته شود و به حد معمولی برسد. این کار نباید در فضای محصور مثل اتاق انجام شود . چون با ایجاد حتی یک جرقه یا شعله کوچک، گازهای تخلیه شده از کپسول و جمع شده در اتاق، منفجر خواهد شد.

کارگری بی احتیاط ؛ برای کم کردن فشار گاز ، شیر کپسول را با یک آچار در داخل همان اتاق باز می کند . گاز حدود  یک تا یک و نیم دقیقه با فشار زیاد خالی می شود  . بطوری که استاد گچ کار تصور می کند در جایی شیر آبی با فشار زیاد باز شده است .  بنابراین به شاگردش می گوید تا به اطراف نگاهی بیاندازد. کارگر بعد از کم شدن فشار کپسول آن را به اجاق وصل کرد . در حالی که گاز زیادی در اتاق پخش شده بود کبریت کشید و منفجر شد. صدای انفجار به حدی زیاد بود که همسایه ها را هم وحشت زده کرد.در این حادثه پنج نفر دچار سوختگی شدند. سه نفر با سوختگی 20 و 40 و 60 درصد زنده ماندند . دو نفر با سوختگی 90 و 100 درصد بعد دو روز در بیمارستان سوانح سوختگی تهران فوت کردند . ساختمان هم آسیبی دید که البته قابل جبران بود.

به خاطر فوت دو کارگر ایرانی در این حادثه، پرونده ای در سال 1394 در دادسرای کیفری تهران تشکیل شد . سازنده بیمه نامه ای نداشت. مجری ذیصلاح هم صوری بود!!!

 

 

نظریه کارشناسی سه نفره : 

ناظر گاز تبرئه شد چون علیرغم اجرای لوله کشی و دودکش ها، هنوز تاییدیه ای نداده بود . ایشان بعد از احضار از سوی دادگاه و هیات کارشناسی، اظهار داشت که تاییدیه ای صادر نکرده است . در ادامه اظهار نمود که کارگران از کپسول استفاده کرده اند که این موضوع به ناظر تاسیسات مکانیک مربوط است.

تقصیر ناظر تاسیسات مکانیک %15، ناظر هماهنگ کننده 10%،  اعلام شد . (به علت بی توجهی به ایمنی سیستم گرمایش و پخت و پز کارگران)، سازنده 50%،  مجری ذیصلاح 25% .

لطفا نظر ارزشمند خود را در انتهای مقاله ثبن نمایید 

به این نظریه اعتراضی وارد شد که چرا تقصیر متوفیان لحاظ نشده است . در نظریه کارشناسی پنج نفره که منجر به حکم قطعی هم شد تقصیرها به این ترتیب تغییر کرد:

ناظر تاسیسات مکانیک 10%، مجری 15%، سازنده 40%، متوفیان 35%، ناظر هماهنگ کننده تبرئه شد.

تقصیر مجری به این علت بود که در محل کار حاضر نبوده است . تقصیر او با چانه زنی کم شد. اصولاً ناظر هماهنگ کننده هم حداقل 5% تقصیر می گیرد ولی در این پرونده تبرئه شد. ناظر مکانیک اظهار داشت: «اگر کسی خودش را آتش بزند تقصیر من چیست؟ . پاسخ شنید که باید نظارت مستمر می داشت و از سیستم گرمایش و پخت و پز بازدید کرده و حادثه را پیش بینی می کرد و تذکر می داد.

ناظر هماهنگ کننده و تک ناظر در اغلب موارد سهمی از تقصیر را می گیرند . می بایست به اینگونه مسائل دقت بیشتری داشته باشند، البته باید در نظر داشت بعضی کارگرهای ساختمانی هم خیلی بی احتیاط و حادثه سازند .

جهت مطالعه مقاله ای مشابه در خصوص انفجار در اتاق کارگری اینجا کلیک نمایید . 

جهت دستیابی به فایل صوتی این مقاله اینجا کلیک نموده و پس از ورود به کانال تلگرام ، جلسه 121 را جستجو نمایید . 

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *