ضرورت ابلاغ دستور کار رئیس کارگاه به پیمانکاران جزء

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

(جلسه شصت و هفتم کانال حقوق مهندسی – بخش اول)

رئیس کارگاه باید به پیمانکاران دستورکار کتبی بدهد

بازخوانی یک پرونده در خصوص صدور دستور کار رئیس کارگاه به پیمانکاران جزء

حادثه مربوط به سال 1390 دریک کارگاه ساختمانی با اسکلت فلزی و با کارفرمای دولتی و مربوط به نظام فنی و اجرایی، در محدوده میدان ونک می باشد ؛ و مهندس مشاور هم به عنوان نماینده کارفرما و نظارت مقیم درکارگاه حضور داشت.پیمانکار بعد از برنده شدن در مناقصه اقدام به تجهیز کارگاه می نماید و حدود 16متر گودبرداری را انجام میدهدو فونداسیون اجرا می شود و اسکلت سازه  در کارگاهی دیگر در محدوده شهرصنعتی ساوه ساخته میشود و سپس به محل حمل شده و  برای نصب ستون آماده میشود .

جرثقیل در بالای گود و همچنین کامیون حامل ستونهای پیش ساخته، در محل آماده می شوند تا ستونهایی به وزن حدود 15 تن  را پرپا کنند .در همان ابتدای کار رئیس کارگاه به راننده جرثقیل شفاهاً تذکر می دهد که جاگیری جرثقیل مناسب نمی باشد . و امکان چپ شدن جرثقیل و سقوط به داخل گود وجود دارد.  اما راننده جرثقیل توجهی نمی کند .

در این خصوص بین راننده جرثقیل و رئیس کارگاه بحث بالا می گیرد و درخصوص جاگیری بد جرثقیل رئیس کارگاه معترض می شود . ومتاسفانه راننده زیر بار این موضوع نمیرود. لازم به ذکر است که در اینجا لازم بود رئیس کارگاه بلافاصله یک دستور کارکتبی به راننده جرثقیل میداد و درآن نامه، جاگیری بد جرثقیل را تذکر میداد و مسئولیت را به پای راننده می انداخت ولی اینکار را نکرد .متاسفانه با بلند کردن اولین ستون که مربوط به منتهی علیه زمین بود ؛ جرثقیل به داخل گود سقوط می کند .

بعد از این ماجرا صاحب جرثقیل و راننده در دادگاه حقوقی طرح شکایت می کنند .متاسفانه رئیس کارگاه در جلسه کارشناسی یک نفره حضور پیدا نمی کند و راننده جرثقیل  با ادعای دروغ ، عنوان می نماید  که به دستور رئیس کارگاه در این محل مستقر شدم.براساس همین ادعای دروغ ، کارشناس یک نفره 70% رئیس کارگاه و 30% هم راننده را مقصر اعلام می کند .رئیس کارگاه به این حکم اعتراض می نماید و پرونده به کارشناسی سه نفره ارجاع داده می شود .

در کاشناسی سه نفره به اتفاق، هر سه کارشناس عقیده داشتند که اگر رئیس کارگاه دستور کار کتبی به راننده جرثقیل می داد تبرئه می شد.در هر صورت با دفاعیاتی که رئیس کارگاه از خود کرد در کارشناسی سه نفره راننده جرثقیل را 50% و رئیس کارگاه را 30% و مدیر عامل شرکت پیمانکاری را به دلیل عدم مدیریت بر روی کار  10% و ناظر مقیم هم به دلیل عدم صدور دستور کار به موقع و ارائه گزارش 10% تقصیر میدهند.و در سال 1391 حکم قطعی میشود.

 

برای دسترسی به بخش دوم این جلسه کلیک کنید 

اینجا کلیک کنید و بیشتر بخوانید 

اینجا کلیک کنید و ما را در اینستاگرام دنبال کنید 

( جلسه 107 کانال حقوق مهندسی )

یکی از مباحثی که در بحث مجریان ذیصلاح و صدور دستور کار ناظرین قابل ذکر است این است که مهندسین ناظر علاوه براینکه باید به مالک و یا مجری ذیصلاح دستور کار فنی و ایمنی صادرنمایند می توانند به پیمانکاران جزء شامل جوشکار و قالب بند و آرماتور بند و اکیپ بنایی و ….. نیز دستور کار کتبی داده و رسید دریافت نمایند .دادن این دستور کارها به پیمانکاران جزء ، باعث می شود که درصورت بروز هر گونه حادثه ای ، مهندس ناظر بدون چون و چرا درمحاکم قضایی تبرئه شود .

قابل توجه مجریان ذیصلاح؛ با توجه به  اینکه مجریان نمی توانند مستقیماً به شهرداری ها گزارش تخلف اعلام نمایند بهتر است آنها هم علاوه بر دادن دستور کار کتبی و اخطار به پیمانکاران جزء، شرح وضعیت کارگاه را با اشاره به تمامی نواقص فنی و ایمنی ، به مهندس ناظر اعلام کرده واز وی رسید بگیرند تا مهندس ناظر بتواند با توجه به گزارش مجری ذیصلاح ، موضوع را به شهرداری گزارش کرده و تا رفع خطر و رفع نواقص فنی ، کارگاه را متوقف وتعطیل نماید .

پس یکی از وظایف جدی مجریان ذیصلاح دادن دستور کار کتبی به پیمانکاران جزء می باشد .

 

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *