برق گرفتگی کارگر ساختمانی+بازخوانی پرونده

برق گرفتگی کارگر
لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

ساختمان سازی از جمله مشاغل پرخطر و حادثه برانگیز در سراسر دنیا می باشد . اما متاسفانه با پژوهش هایی که در حوادث حین احداث ساختمان صورت گرفته است مشخص است که بی توجهی به ساده ترین اصول ایمنی ، منجر به حادثه شده است . بنابراین لزوم توجه سازندگان ، مالکان ، مهندسان ناظر و مجری و پیمانکاران به اصول ایمنی و انتشار آگاهی در این زمینه اهمیتی دو چندان دارد . در این مقاله قصد داریم پرونده برق گرفتگی و فوت کارگری را بازخوانی کنیم که موجب شد ، سازنده ساختمان ، مهندس ناظر برق و مهندس ناظر هماهنگ کننده و مهندس مجری ساختمان گرفتار دادگاه شوند .

حادثه چگونه اتفاق افتاد ؟

سازنده این ساختمان در گرگان ، در سال 1393 برای  اسکلت بتنی جواز گرفت . در تابستان 1394 در مرحله شروع سفت کاری ، کارگران با بالابر مصالح را به طبقات بالا می بردند که به دلیل اتصال برق بالابر با بدنه، یک برق گرفتگی شدید بین پاکت بالابر و  یکی از کارگران اتفاق می افتد. برق شدید تکفاز کارگر را میگیرد و او را پرتاب  میکند و کارگر بعد از انتقال به بیمارستان ، فوت میکند. پزشکی قانونی اظهار داشت این کارگر نارسایی مغزی مادر زادی هم داشته است. از طرف مقصرین حادثه تلاش بسیاری شد که علت فوت، نارسایی مغزی مادرزادی قلمداد شود ولی پزشکی قانونی قبول نکرد و بر این عقیده بود که متوفی 40 سال با این نارسایی زندگی کرده است.

چون کارگاه مجهز به برق ایمن نبود ، بنابراین این برق گرفتگی با آن نارسایی، مجموعاً منجر به مرگ متوفی شد. متوفی تقصیر نگرفت چون طبق اظهارات کارشناسان، این کارگر در طبقه پایین مستقر بود. اگر در طبقه بالا بود، شاید تقصیر می گرفت. متوفی در کارشناسی سه نفره هم سهمی از تقصیر نگرفت.

علت برق گرفتگی چه بود؟

برق گرفتگی کارگر

 از آنجا که اتصال سیمهای برق به بالابر با لنت صورت گرفته بود، این لنت به مرور زمان باز شده و سیم برق به بدنه بالابر متصل شده بود . کارشناسان به ناظر برق گفتند برای اتصال سیم برق باید از ترمینال استفاده کرد، نه لنت. حالا اگر هم با لنت اجرا شده و لنت باز شده، چرا ناظر این موضوع را تذکر نداده است؟ و چرا به ناظر هماهنگ کننده و شهرداری گزارش نکرده؟

 به همین دلایل ناظر برق 20 % تقصیر می گیرد و باید تاوان بدهد.  در این پرونده هماهنگ کننده 10% و سازنده 45% و مجری ذیصلاح 25% سهم تقصیر گرفتند.

روال رسیدگی پرونده برق گرفتگی در دادگاه چگونه بود ؟

بعد از اعتراض، پرونده به کارشناسی 5 نفره ارجاع شد. اما چون ناظر برق و هماهنگ کننده بیمه گروهی نظام مهندسی داشتند به پرداخت پول از طریق بیمه امیدوار بودند. ناظر برق به نمایندگی بیمه میهن در نظام مهندسی مراجعه کرد و درخواست کرد که بیمه، پول 20 % سهم تقصیر ناظر را طبق حکم قطعی در زمستان 1395 پرداخت کند. بیمه میهن این موضوع را نپذیرفت و اضهار داشت سقف بیمه اجازه پرداخت نمی دهد چون  بیمه گروهی بوده است .

در نتیجه ناظر برق تصمیم می گیرد علیه شرکت بیمه طرح شکایت کند اما قبل از آن به یکی از اعضای محترم هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی گرگان شرح ما وقع را گفته بودند ؛که بیمه میهن سهم تقصیر ناظر برق از حادثه برق گرفتگی را نمی دهد . بنابراین از طریق وساطت ایشان ، این مبلغ از بیمه میهن اخذ گردید.

نکته مهم این است که نباید اینگونه پرداختها، توصیه ای باشد . باید بیمه نامه مستقل به ناظر داده شود. در این پرونده استثنائاً عضو هیئت مدیره وساطت کرد. در بیمه نامه گروهی، با شکایت سازمان نظام مهندسی به عنوان بیمه گزار، موضوع قابل پیگیری است و سازمان هم معمولاً زیر بار شکایت کردن نمی رود .

نظر ارزشمند خود را درخصوص مقاله برق گرفتگی کارگر ساختمانی در انتهای ثبت نمایید 

در این پرونده چه آموختیم ؟

 ناظر برق باید به لنت برق و اتصالات برقی توجه کند. در آینده پرونده های مربوط به برق گرفتگی زیادی بازخوانی خواهد شد از جمله در کرمانشاه که دو الی سه پرونده حادثه برق گرفتگی منتهی به مرگ و نقص عضو وجود دارد. توصیه می شود شل بودن لنت برق گزارش شود و دردستور کارها ذکر گردد که اتصال سیمهای برق بوسیله ترمینال انجام گیرد. اگر ناظر برق چنین گزارشی می داد، قطعاً تبرئه میشد. اگر ناظر اشکال اتصال سیمها و شل بودن لنت برق را هم می گفت و این که احتمال دارد به بدنه بالابر بگیرد، را اعلام میکرد و الزام به استفاده از ترمینال هم نمی کرد، برای تبرئه شدنش کافی بود. حتی اگر یک ماه یا بیست روز قبل از حادثه، ناظر برق این موارد را در گزارش خود می نوشت ، تبرئه می شد.

برخی می پرسند تعداد دفعاتی که نیاز است به ساختمان سر زده شود چقدر است ؟ 

در پاسخ باید گفت معلوم نیست. هر مقدار که لازم است، باید چک لیستها را مرتباً در ساختمان کنترل کرد. تمام موارد کنترلی بصورت چک لیست باید در مغز شنونده ، بنشیند تا مورد به مورد آنها را کنترل نماید. با جدول خوانی و چک لیست کاغذی، به دانش حقوق مهندسی ، نمی توان رسید. بلکه با بازخوانی پرونده و توجه به نکات فنی و حقوقی می توان آگاهی در بازدیدهای نظارتی را افزایش داد .

جهت دسترسی به منبع صوتی مقاله برق گرفتگی  اینجا کلیک نمایید 

به مطالعه در همین خصوص ادامه دهید . اینجا کلیک کنید 

   اینستاگرام من 

اینستاگرام ما

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *