دودکش معیوب و مرگ خاموش جوان + گرفتارشدن 3 نفر

دودکش
لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

توجه به وضعیت دودکش های پلاک های مجاور در زمان تخریب نوسازی ساختمان اهمیت بسیاری دارد . چرا که سهل انگاری و بالاخص آسیب رساندن به دودکش همسایه ، باعث خلل در عملکرد درست آن شده و موجبات مرگ خاموش همسایه فراهم می نماید . در حادثه ای که پرونده آن را بازخوانی خواهیم نمود ، سازنده ساختمان ، مهندس ناظر و مهندس مجری همگی گرفتار دادگاه شدند و تاوان پرداخت نمودند …..

بازخوانی پرونده مرگ خاموش

این پرونده مرگ خاموش مربوط به حادثه ای در زمستان1389 است. در بهار 1388 ساختمانی اسکلت بتنی با 1300 متر مربع زیر بنا در تهران منطقه تهرانپارس در خیابان سراج جواز گرفت و کارگران مشغول تخریب شدند. ناظر این ساختمان تک ناظره بود و متاسفانه  ناظر در مرحله تخریب به ساختمان سر نزده بود.

متاسفانه هم اکنون نیز ناظرین به ساختمان در حال تخریب سر نمی زنند که آثار این سر نزدن ها را خواهیم دید. پلاک ضلع شرقی این ساختمان  دارای دودکش سیمانی بود که توسط کارگران کم توجه در حین تخریب ، شکسته شد . به جای تعمیر، روی آن را با ملات پوشاندند و بعدها در تحقیقات نیز اظهار داشتند که ؛ دودکش پر شد !.

اصولاً زمانیکه این اتفاق می افتد که دودکش ساختمان مجاور لق می شود. میبایستی آن را باز نموده و مالک را وادار به خریدن و جایگزین کردن دودکش کرد و سپس بازبینی و تست صورت بگیرد تا اطمینان از عملکرد صحیح آن حاصل گردد.

کارگران در ساختمان خیابان سراج بی توجهی کردند . متاسفانه مهندس ناظر هم به قول مرحوم دکتر قالیبافیان کم فروشی کرده و نظارت مستمر خود را که جزء وظایف یک مهندس ناظر می باشد را انجام نداده و به عملیات ساختمانی سر نمی زد. این موضوع که حق الزحمه نظارت  ناچیز و کم است برای سر نزدن  و عدم انجام وظیفه ناظر، بهانه درست و معقول و محکمه پسندی نمیباشد . در ایران خدمات مهندسی از همه جای دنیا ارزانتر است. حتی از هزینه یک نگهبان ساختمان هم کمتر است . با  توجه به همه مسئولیتهای وحشتناکی که دارد .

دودکش

علت حادثه چه بود ؟

دودکش خانه همسایه مجاور پوسیده و در زمان تخریب، ضربات تیشه هم به آن اصابت کرده بود . ملک همسایه یک خانه دو طبقه قدیمی بود که در سال 1355 ساخته شده بود (33 سال قبل  از حادثه سال1389) . ساختمان قدیمی دیوار باربری داشت که دودکش فرسوده ای از داخل آن رد شده بود .

 کارگران به آن ضربه زده و آنرا شکسته و روی آن را با ملات پوشانده  و پر کردند. تخریب ها ادامه یافت و سپس به فونداسیون و اجرای سقفها و …. رسید. در زمان سفت کاری یا سقف آخر در زمستان سال1389، همسایه مجاور این ساختمان، بخاری خود را نصب کرد درحالیکه ، همین دودکش مسدود شده بود . پسر جوان صاحب خانه همان روز با مرگ خاموش  و با مسمومیت گاز منواکسید کربن بخاری فوت کرد.

 

نظر ارزشمند خود را در انتهای مقاله ثبت نمایید 

تشخیص کارشناسان چه بود ؟

 پس از اظهار نظر مامورین آتش نشانی در مورد گرفته شدن دودکش ، خانواده متوفی به دادسرا شکایت بردند . کارشناس تامین دلیل، اظهار داشت که با توجه به شکسته شدن دودکش ، این حادثه مربوط به عملیات ساختمانی ملک مجاور است. کارشناس رسمی دادگستری یک نفره درصد تقصیرها را هم مشخص نمود که این نظریه مورد اعتراض واقع شد و پرونده به کارشناسی سه نفره ارجاع گردید .

 نظریه این هیات ، منتهی به حکم شد : سازنده 60% و تک ناظر 15% و مجری ذیصلاح 25% تقصیر گرفتند .

 سازنده در دادگاه برای دفاع از خود گفت: خرابی دودکش همسایه ارتباطی به ساخت و ساز ما ندارد . همسایه گفت : ما 33 سال از این ساختمان استفاده کردیم کسی تا کنون نمرده است، بنابراین دیوار را شکافتند و ملاحظه کردند که ملات تازه است و مشخص گردید شکستن دودکش و پر شدن آن ناشی از ساخت و ساز ملک مجاور می باشد.

 

تجربه خواندنی جناب مهندس میررضوی

 «در 114 مورد کار نظارت که از سال 1376(سال اخذ پروانه اشتغال) داشته ام برای بنده هم  همین اتفاق افتاده است.در یکی از این کارها در اوایل دهه 90 در ساختمانی کارگران دودکش را شکستند. یک بار هم در خیابان نظام آباد تهران دیدم دودکش همسایه مجاور ایراد دارد . سازنده می گفت ایراد آن ، ذاتی است. به ایشان گفتم هر چه هست بر عهده تو سازنده می باشد. دودکش مناسب با اتصالات نر و مادگی تهیه شد و نصب گردید و یک جا که نشتی داشت با رابیتس و گچ گرفته شد. سپس با سنگی که با طناب درون دودکش آویزان شد، مسیر عبور دود را تست کردیم. عملکرد مکش دود با دود ناشی از آتش زدن روزنامه هم تست شد. تمام این کارها همه برای همسایه بود. چون می دانستیم چه خطراتی دارد. به سازنده توضیح دادم که اگر همسایه ها بمیرند من و تو را به دادگاه می برند و باید جواب بدهیم. نمیگویند ایراد دودکش از زمان احداث بوده بلکه به پای من و تو می نویسند.»

نتیجه اینکه: در لحظه تخریب و گودبرداری مهندس ناظر می بایست لحظه به لحظه در محل پروژه حاضر باشد تا تمام موارد را کنترل نماید .

تغییرات در دودکش حادثه آفرید !!! اینجا کلیک کنید

آیا مهندس ناظر گاز و مجری گاز هم مقصر تشخیص داده شدند ؟

در کارشناسی یک نفره و سه نفره مجری و ناظر گاز را هم خواستند، ولی تبرئه شدند چون توانستند دفاع مناسبی از خود داشته باشند. طبق حادثه مشابه، (قبلا  توضیح داده شد) کارشناسان رسمی دادگستری ،میتوانستند پای مجری و ناظر گاز را هم به وسط بکشند، ولی مجری و ناظر گاز در دفاع از خود اظهار داشتند که: «ایراد بوجود آمده در دودکش همسایه در زمان تخریب بوده و ما مجری و ناظر گاز ساختمان در حال ساخت هستیم.»

لازم به یاد آوری  است که مجری و ناظر گاز در پرونده یافت آباد تقصیر گرفتند . در حالی که بایستی اداره گاز تقصیر میگرفت. همانطور که مستحضرید همه جور گزارش کارشناسی وجود دارد. به قول یکی از اساتید کانون کارشناسان:  «به تعداد افراد کارشناس، رویه و اظهار نظر داریم» بنابراین لازم است ناظرین و مجریان گاز به اینگونه مسائل نیز دقت داشته باشند . اما توصیه می شود که مجری و ناظر گاز، در زمان تخریب و درکل مراحل ساخت، دودکش خانه همسایه را هم در نظر بگیرند و نسبت به بررسی آنها نیز اقدام کنند.

نکته مهم پایانی :

توجه شود که تک ناظر و هماهنگ کننده و ناظر سازه در کلیه مراحل تخریب ساختمان قدیمی، به آسیبهایی که ممکن است به دودکش همسایه مجاور وارد شود نیز توجه کنند. حتی اگر دودکش آن ذاتاً ایراد داشته باشد باز هم قابل حل است و باید رفع و رجوع شود و دقت شود ملات و مصالح وارد دودکش همسایه نشود. روی دودکش همسایه باید در حین عملیات ساختمانی پوشانده شود.در زمان اجرای داربست و اندود ماسه سیمان، کلاهک آن برداشته نشود در غیر اینصورت امکان انسداد لوله با ملات وجود دارد. ناظر هماهنگ کننده و ناظر گاز باید به مراحل اجرای سیمان کاری توجه ویژه داشته باشند و بعد از سیمان کاری، باز بودن مسیر دود و مکش درست دود در لوله را تست کنند. ناظر باید این تست را انجام دهد تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شود. در صورت عدم رعایت توسط مالک یا سازنده، ناظر موظف است به سازنده دستور کار بدهد و به شهرداری گزارش نماید و سپس دستور توقف به خاطر عدم رعایت ایمنی در حین کار صادر کند. چون همسایه مجاور مورد تهدید و تعّدی قرار گرفته است. ناظر باید مالک یا سازنده را ملزم به رعایت این موارد نماید. بسیار دیده شده برای سیمان کاری داربست زده اند و ملات سیمان وارد آن شده و کارگران سیمانکاری گفته اند «ربطی به ما ندارد.» که این اظهارات رافع مسئولیت نخواهد بود.

جهت دسترسی به منبع صوتی مقاله اینجا کلیک نمایید 

اینستاگرام ما 

اینستاگرام ما

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *