رفع مزاحمت ورود دودکش همسایه به حریم ساختوساز

دودکش
لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

معضلی که می خواهیم مطرح نموده و راهکار ارایه نماییم ، در ساختوسازها فراگیر بوده و سازنده و مهندسان را با چالش دادگاه مواجه نموده است . چنانچه قصد آپارتمان سازی دارید حتما به ورود دودکش های پلاک های مجاور به حریم ملک خود توجه نمایید . وکلا اغلب در این موارد می گویند باید از همسایه ای که دودکش آن به حریم ساختمان در حال ساخت تجاوز کرده شکایت کرد تا وادار شود که اصلاح کند . این روش به دلیل روند طولانی در دادگاه ها و عدم تمایل همسایه به اصلاح دودکش ، روشی از پیش شکست خورده است .

چنانچه دودکش های همسایه به گونه ای وارد حریم شده که مزاحم احداث ساختمان است ، حتما این مقاله که حاصل یک تجربه عملی است مطالعه نمایید :

بازخوانی یک پرونده و راه حل مناسب برای اصلاح دودکش ( تجربیات آقای مهندس میر رضوی )

– مشکل ساختمان چه بود ؟

در سال 1392 در منطقه شهرک امید تهران یک ساختمان یک طبقه قدیمی کلنگی برای تخریب و ساخت 900 متر مربع، شامل همکف و 4 طبقه ، جواز گرفت . این پروژه به صورت  مشارکت در ساخت بود . برگه تعهد نظارت دادم و بازدید کردم . پلاک ضلع غربی یک ساختمان 3 طبقه بود که دودکشهای طبقه 2 و 3 از دیوار و دودکش طبقه اول از پنجره بیرون زده بود . در بازدید اول متوجه این دودکش ها نشدم .

گزارش شروع به کار و بعد گزارش تخریب دادم . اوایل گود برداری چشمم به دودکش ها افتاد که از طبقه دوم و سوم وارد حریم ساختمان جدید شده اند . به سازنده  جوان که مهندس صنایع هم بود؛ گفتم با دودکش ها چه میکنی ؟ گفت : بعد از اجرای فونداسیون و اسکلت یک فکری میکنم . گفتم باید حتماً راه حل پیدا کنیم . زنگ همسایه ها را زدیم و با ساکنان طبقات اول و دوم و سوم جداگانه صحبت کردیم و ماجرای دودکش ها را برایشان توضیح  دادیم . خواهش کردیم مجری گاز بیاورند که دودکشها را اصلاح کند و یک ناظر گاز هم آن را تایید کند . طبقه اول که زوج پیری بودند و خیلی  متوجه داستان نشدند . طبقه دوم خانواده بی ادبی بودند و گفتند دودکش را از درز انقطاع رد کنید و حرف زیادی هم نزنید . طبقه سوم هم برایش خیلی مهم نبود .

لطفا نظر ارزشمند خود را در انتهای مقاله ثبت نمایید 

این گفتگوها در شروع سقف اول اتفاق افتاد و وقت آن بود که فکر و اقدامی در این زمینه بکنیم . خواستم مشورت بگیرم .گروه تخصصی مکانیک نظام مهندسی تهران راه حلی نداشت . گروه گاز هم گفت به شهرداری گزارش بدهید . گزارش به شهرداری تا حدودی رافع مسئولیت هست ولی کار اساسی نیست و وضعیت دودکش تعیین تکلیف نمیشود . پس  باید ادامه عملیات ساختمانی  متوقف میشد . در آبان و آذر 1392 که کار ساختمان به سقف دوم رسید و دودکش زیر این سقف بود کار متوقف شد و با مشورت دوستان راه حل مناسبی پیدا کردم .

– چه اقداماتی انجام دادم ؟

تا آن موقع 5 یا 6 گزارش به شهرداری نوشتم و موضوع دودکش خطرناک را اطلاع دادم و خواستم نگذارند سازنده کار را ادامه دهد و دودکش در درز انقطاع قرار نگیرد . البته سازنده سقف طبقات را اجرا می کرد و بازدید میکردم و گزارش خلاف دارد ، ثبت می کردم . شهرداری هم هیچ ترتیب اثری نمی داد . سازنده با یک وکیل صحبت کرد و او این راه حل ناکارآمد را داد که از همسایه به دلیل ورود به حریم باید شکایت کرد .

 این شکایت 6 ماه طول میکشد و کار متوقف میشد و همسایه هم وادار به اصلاح دودکش نمیشد و اجازه ورود به خانه اش را نمیداد . خیلی راه حل طولانی و کم اثری بود . 

سپس به توصیه وکیل و مهندس ارجمند جناب  استاد حسن زاده نامه ای  به اداره گاز نوشتم و وضع دودکش را شرح دادم که استاندارد نیست . اداره گاز هم قبلاً آن را تایید کرده و کنتور گاز داده و اگر گاز این خانه قطع نشود و حادثه فوت اتفاق بیفتد آنگاه اداره گاز هم مقصر خواهد شد . راه حل به اداره گاز دادم که باید گاز قطع شود تا همسایه برود از نظام مهندسی درخواست نظارت مجدد کند و سپس دودکش را اصلاح کند و بعد از تاییدیه ناظر ، انشعاب گاز آن خانه را اداره گاز وصل نماید . یک روز چهارشنبه در اواخر آذر 1392 نامه را به اداره گاز بردم ولی ثبت نشد .

سازنده قبل از شروع سرمای شدید در حال بتن ریزی های سقفهای آخر بود و محیط را آزاد گذاشته و تیغه بندی نکرده بود که مانع دودکش نباشد و دائم کنترل می کرد . پرونده مشابه اش یعنی حادثه مرگ خاموش یافت آباد برایش بازخوانی شد و با سازنده محکوم شده نیز صحبت تلفنی کرده و ترسیده بود . سقف آخر را اجرا نمود و کار را متوقف کرد تا دودکش تعیین تکلیف شود .

– چه مکاتباتی انجام دادم ؟

در نامه به اداره گاز موضوع دودکش و مسئولیت سنگین اداره گاز که بدون بازرسی دقیق به این خانه تاییدیه و بعد کنتور گاز داده را شرح دادم و خواستم حتماً گاز را قطع کنند . شرح دادم که ، در صورت بی توجهی ، به سرپرستی اداره گاز و مراجع قضایی اعلام خواهد شد . نامه تندی بود با مهر و امضا و تاریخ و نام و شماره تلفن همراه خودم . کپی هم گرفتم . دبیرخانه نامه را ثبت نکرد و گفت ابتدا باید رییس دستور بدهد تا بعد ثبت شود . رییس اداره در محل کار نبود و معاونش هم آدم بی خیالی بود و مشغول خواندن روزنامه بود . نامه را خواند و توضیحاتم را شنید و گفت این موضوعات به ما مربوط نیست . بفرمایید بیرون . گفتم اتفاقاً ربط دارد چون قبلاً تاییدیه داده اید و الان باید اقدام کنید . گفتم دستور ثبت بدهید گفت نمیدهم . نامه را از روی میز پرت کرد وسط اتاق . گفتم اسم شما ؟ پلاک نام روی سینه اش را نشان داد . اسمش را نوشتم ولی نامه را بر نداشتم . گفتم نامه اینجا بماند که یعنی تحویل دادم و از روز شنبه اظهارنامه قضایی و تیر و ترکش های من به سمت شما و رییستان خواهد آمد . موقع خروج ، از نگهبان اداره نام رییس اداره و محل سرپرستی اداره گاز منطقه و نام رییس آنجا را هم پرسیدم . سازنده هم همراهم بود ولی در ماشین نشست و داخل نیامد . تمام پنجشنبه و جمعه را نامه نوشتم که طبق برنامه در روزهای هفته بعد ، آنها را تحویل بدهم و اگر تحویل نگرفتند اظهار نامه قضایی بفرستم :

1.   شنبه : اظهار نامه قضایی به رییس اداره گاز با مضمون همان نامه ای که ثبت نشد و شرح مسئولیت و ضامن بودنش در صورت وقوع حادثه فوت .

2.   یکشنبه : نامه به سرپرستی گاز منطقه و شرح ترتیب اثر ندادن رییس و معاون اداره گاز . به پیوست : نامه به رییس اداره گاز.

3.  دوشنبه : گزارش به شهرداری و ذکر گزارشات قبل با دستور توقف که از طرف شهرداری اقدامی نشده بود . به پیوست : نامه و اظهار نامه به اداره گاز

4.   سه شنبه : نامه به سازمان نظام مهندسی تهران . به پیوست : نامه ها و اظهار نامه ها به اداره گاز و شهرداری

5.   چهارشنبه : نامه به اداره کل راه و شهرسازی، ماده 35 نظارت عالیه. به پیوست : نامه ها و اظهار نامه ها به اداره گاز و شهرداری و نظام مهندسی .

6.   نامه به ستاد بحران شهرداری . به پیوست : نامه و اظهار نامه های قبل از این تاریخ .

7.   نامه به آتش نشانی . به پیوست : نامه ها و اظهار نامه های قبل از این تاریخ .

8.   پنجشنبه : نامه به دادستان محترم استان تهران و ذکر پر شور و حال این موضوع که ادارات قبل ترتیب اثر نداده اند و همسایه دارد می میرد و سازنده کارش متوقف شده است .به پیوست:مکاتبات قبل از این تاریخ.

 برای مطالعه بازخوانی پرونده مرگ خاموش ، مرتبط با موضوع این مقاله اینجا کلیک کنید 

نامه ها نوشته شد و طبق برنامه قرار بود ظرف یک هفته تحویل شوند . اگر برای این کار وقت نمیگذاشتم آنگاه در صورت بروز حادثه باید ماهها دنبال پرونده دادگاه باشم و خون بها پرداخت کنم . شنبه صبح قبل از شروع کارم از اداره گاز تماس گرفتند و گفتند رییس اداره دستور ثبت نامه و اقدام داده و شماره نامه را هم دادند . به اداره رفتم و با رییس صحبت کردم . گفت مامور می فرستم و اگر اظهارات شما صحت داشت اخطار و مهلت 48 ساعته برای اصلاح دودکش ها می دهیم . وگرنه انشعاب را قطع وکنتور را هم  برمی داریم . خوشحال شدم . ای کاش زودتر میگفت که من تمام پنجشنبه و جمعه را صرف نوشتن این همه نامه نمی کردم . به سازنده هم اطلاع دادم و از او  خواستم مراقب باشد و ماوقع را به من گزارش دهد و او هم همکاری لازم را دراین زمینه با من داشت .

– چه نتیجه ای از تلاش هایم حاصل شد ؟

اداره گاز به همسایه  ها اخطار داد و چون اقدامی نکردند بعد از 48 ساعت ماموران اداره گاز آمدند و شیر گاز جلوی درب را بسته و پلمپ کردند و کنتور را نیز باز کردند و با خود بردند و گاز سه طبقه خانه قطع شد . مرد خانواده و پسران ساکنان طبقه دوم که همان شرورها بودند در آن موقع در خانه  نبودند که این اتفاق افتاد . ساکنان طبقه اول و سوم هم خیلی اهل مقابله و مقاومت نبودند .

در سرمای دی ماه این مجتمع گاز نداشت . مرد شرور و پسرانش به اداره گاز رفتند و از علت قطعی گاز پرس و جو کردند. توضیح شنیدند که بازرس گاز قبلاً کوتاهی کرده که این دودکش های نا ایمن را تایید کرده و الان باید به نظام مهندسی بروند و بخواهند ناظر گاز بیاید .بعد از اصلاح دودکش و کارهای دیگر آن را تایید کند . ضمناً متوجه شدند که این قطعی گاز بر اساس گزارش ناظر ساختمان در حال ساخت ( مهندس میررضوی ) صورت گرفته است .

مرد شرور تلفن ناظر را که در پای نامه به اداره گاز بود یاداشت میکند و به ساختمان در حال ساخت مجاور خانه شان آمده و سراغ مهندس میررضوی را میگیرد . سازنده به وی میگوید که گاه گاهی بدون اطلاع می آید و می رود و نشانی و تلفن از او ندارم . همسایه شرور شروع به فریاد و سروصدا میکند و میگوید که در این سرما بدون بخاری و بدون وسیله پخت و پز مانده ایم و اگر او را ببینم به حسابش میرسم . سازنده  به او میگوید که من بی تقصیرم ولی هر وقت آمد به شما خبر میدهم . سازنده خبر داد که اوضاع خراب است . قرار شد هر وقت لازم شد نظارتی صورت گیرد ، صبحها بدون سروصدا و بعد از پایش این که همسایه شرور متوجه کارگاه ساختمانی نیست ، بروم و درب کارگاه را قفل کنند و نظارت کنم و با احتیاط هم برگردم . سقف آخر و سفتکاری و نازک کاری به همین منوال پیش رفت . فقط تیغه چینی سمت دیوار دودکش انجام نشد تا ناظر گاز بیاید و بعد از تایید اجرا شود .

همسایه شرور به نظام مهندسی رفت و درخواست مهندس ناظر گاز کرد و وقتی شنید 20 روز دیگر نوبت او میشود اظهار گلایه و نارضایی شدید کرد که در این سرما بدون گاز و اجاق خوراک پزی زندگی مشکل است . ولی حرفش به جایی نرسید . هر طور بود خودشان را با کرسی ذغالی گرم می کردند . همسایه شرور مرتب سر میزد و سراغ بنده را میگرفت . سازنده هم اطلاع میداد که مراقب باشم .

بعد از 20 روز ناظر منضبطی از نظام مهندسی به خانه همسایه شرور آمد . و گفت : برای اصلاح دودکشها باید مجری گاز بیاورید و نقشه بدهد و بعد از تایید نقشه اش توسط ناظر ، کارش را اجرا کند و بعد ناظر تایید کند .  همسایه گفت مجری کجاست ؟ گفت بروید در نظام مهندسی لیست مجری ها را ببینید . ناظر از معرفی مجری خودداری کرد و کار درست هم همین بود . بالاخره یک مجری آمد و بدون تهیه نقشه ، دودکشها را از سقف سوراخ کردند و تا بام بردند . ولی فاصله دودکش تا دیوار در حال ساخت 30 سانتیمتر بود که اشکال داشت و ناظر قبول نکرد چون باید اقلاً یک متر فاصله باشد . دوباره بحث و جدل درگرفت .

مالک اعتراض کرد و ناظر توضیح دادکه فاصله باید یک متر باشد که باد بتواند دود حاصل را ببرد . مجری گاز خودسرانه و بدون نقشه و اطلاع ناظر کار را اجرا کرده بود . این رویه خیلی از مجری های گاز است که کار را اجرا میکنند و بعد نقشه می کشند . خلاصه مالک به مجری هم اعتراض کرد . سازنده ساختمان مجاور که شاهد این ماجراها بود تلفنی موضوع را خبر می داد و گفتم دخالت نکند و فقط نظاره گر باشد . مجری و مالک به ناظر گفتند که خودش پیشنهاد بدهد و او گفت که طراح نیست و مجری باید دوباره نقشه بدهد و اجرا کند و من بررسی میکنم .

لطفا نظر ارزشمند خود را در انتهای مقاله ثبت نمایید 

دوباره محل دودکش را به کنار دیوار جان پناه سمت خیابان بردند . مالک اعتراض کرد که با این کار دکوراسیون و مبلمان خانه اش به هم میریزد و محل تلویزیون تغییر میکند .

– شیرینی رسیدن به هدفی ارزشمند

بالاخره تغییرات مد نظر ناظر را پذیرفتند و دودکشها و لوله کشی های جدید را اجرا کردند و ناظر، بررسی و تایید کرد و کنتور گاز را مجدداً در اسفند 1392 نصب کردند . در این مدت واحد مالک بدون گاز و با ذغال و نفت گرم می شد و با اجاق گاز و کپسول گاز آب را برای استحمام گرم میکردند .

همه این سختی ها باعث شد برای ناظر ساختمان ( مهندس میررضوی ) خط و نشان تلافی بکشند . نظارت طبق رویه سابق پنهانی انجام میشد . اواخر سال 1393 کار ساختمان تمام شد و کنتورها و تاییدیه آسانسور را هم گرفتند . ساکنان قدیمی در حال اثاث کشی به خانه جدید و بازسازی شده بودند و زن همسایه شرور برای خوشامدگویی به آنها، آمده بود . در همین روز آخرین بازدید قبل  از پایان کار را انجام میدادم و در انتهای کار و موقعی که حین خروج از پارکینگ به سازنده گفتم تاییدیه را بعد از  پرداخت حق الزحمه نظارت میدهم و او پذیرفت . ناگهان همسر مرد شرور که در حال صحبت با یکی از خانمهای همسایه بود این کلام را شنید و پرسید شما ناظر ساختمان هستی و گفتم بله. گفت چند لحظه صبر کنید ، برمیگردم خدمتتان . سازنده گفت فرار کن که این همسر مرد شرور است . فرصت فرار نبود چون گویی همه شان ( مرد و پسرها و نوه ) آماده بودند و سریع آمدند و ما را محاصره کردند .

مرد همسایه فحاشی کرد و فحشهای رکیک داد و لعنت کرد که چرا 3 ماه در سرما اذیتمان کردی . سکوت کردم و وقتی از نفس افتاد، گفتم به نفع شما کار کردم که با خانواده ات در اثر مرگ خاموش نمردید . کارم به صلاحتان بود و الان دودکش سالم و ایمن دارید نه دودکش در درز انقطاع . به فحشهایش جواب ندادم تا آرام شود و بتوانم بیرون بروم . حتی از او حلالیت طلبیدم و خواستم بزرگواری کند و من را ببخشد و خواستم او را ببوسم ولی قبول نکرد . سختی 3 ماه زندگی در سرما بدون گاز قابل درک بود .

– مخلص کلام

مَخلص کلام این که رعایت و اصرار بر انجام نکات ایمنی کار سختی است . پرونده های مشابهی بوده که مهندسان دیگر آسیب دیدند . حتی این موضوع جزو سوالات آزمون ناظران و مدرسان گاز بوده است . راه حل مکاتبه با اداره گاز به چند نفر ارائه شد . بعضی ادارات گاز ترتیب اثر نمی دهند . باید برایشان اظهار نامه قضایی فرستاد . در شهر آمل یک ناظر سازه این راه حل را در پیش گرفت ولی موفق نشد چون مالک آدم با نفوذی بود و اداره گاز حریفش نمیشد . حتی کار به درگیری فیزیکی کشید . ناظر سازه نهایتاً گزارش شهرداری را خلاف دار، ارائه کرد و خودش را تعویض کرد تا دچار دردسر نشود . به ناظر گاز هم اطلاع داد که دچار دردسر نشود . وقتی هیچ کس توجه نمیکند باید عطایش به لقایش بخشیده شود .

جهت دسترسی به منبع صوتی مقاله اینجا کلیک نمایید 

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *