پارکینگ قاتل خاموش !!!

پارکینگ
لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

بازخوانی پرونده مرگ ناشی از دود موجود در پارکینگ

در این مقاله با بازخوانی پرونده ای واقعی درسی مهم خواهیم آموخت . درسی که در آن مردی کهنسال در پارکینگ ساختمان دچار مسمومیت شد و به کام مرگ رفت :

در سال 1386 در شمال غرب تهران ساختمان 20 واحدی شامل 3 طبقه زیر زمین پارکینگ و همکف لابی و تجاری و طبقات بالا شامل مسکونی و اداری ، پایان کار گرفت . حادثه در تابستان 1396 در پارکینگ منفی 3 برای پیرمردی که ناراحتی قلبی و تنفسی داشت اتفاق افتاد . در مدتی که جلوی درب آسانسور منتظر ماند تا آسانسور از طبقه 12 بیاید دچار گرفتگی تنفسی ناشی از دودهای جمع شده در پارکینگ شد . در این پارکینگ مفر خروج دود و اگزوزفن  وجود نداشت .

وقتی درب شیشه ای ضد دود برای راه پله نصب میشود باید حتماً پارکینگ هم اگزوز فن داشته باشد . چون راه پله قبلاً نقش یک دودکش بزرگ برای پارکینگ را داشته که الان مسدود شده و دود مفری ندارد . طراح مکانیک و ناظر مکانیک باید به این مهم توجه کنند .

 

نظر ارزشمند خود را در انتهای مقاله ثبت نمایید

 

این حادثه جدید بود . در سالهای قبل که پارکینگهای طبقات حتی در 5- و 6- و 7- بودند دود کسی را نمیکشت . چون راه پله آنها با درب شیشه ای ضد دود مسدود نشده نبود و مثل دودکش عمل میکرد . از وقتی این دربها الزامی شد باید اگزوز فن هم الزامی میشد تا پارکینگ از دود کشنده تترا اتیل سرب تخلیه شود . طراح و ناظر اغلب به این الزام توجه نمیکنند .

پارکینگ

پیرمرد متوفی حدود 45 دقیقه بعد از فوتش در پارکینگ افتاده بود تا این که یک نفر او را دید و با آسانسور به بالا آورد . اورژانس آمد و او را به بیمارستان بردند و فوت او را به علت آلودگی تترا اتیل سرب اعلام کردند . بستگانش آمدند و اولیای دم در دادسرای کیفری شکایتی طرح کردند . کارشناس دادگستری از ساختمان بازدید کرده است .

احتمالاً تک ناظر تقصیر میگیرد چون نقش ناظر مکانیک را هم داشته است . اگر ساختمان نقشه تاسیسات  مکانیکی داشته باشد و اشتباه یا ناقص باشد طراح مکانیک هم مقصر میشود . اگر نقشه نداشته باشد تک ناظر، درصد تقصیر طراح و ناظر مکانیک را خواهد گرفت . احتمال تقصیر ناظر گاز خیلی کم است چون اصلاً این کار به او ربطی ندارد . اگر هم احضار شود باید به خوبی از خودش دفاع کند .

شما میتوانید جهت اخذ مشاوره حقوق مهندسی از خدمات ما استفاده نمایید 

جهت آشنایی با گروه مشاور ما کلیک نمایید 

 درسهای این پرونده :

ناظر مکانیک و هماهنگ کننده باید به سازنده دستور کار کتبی بدهند . به این شرح که از طراح بخواهد در نقشه های ساختمان در پارکینگهای زیر زمین حتماً سیستم تهویه و داکت و دریچه و اگزوز فن بگذارند . بعد نظارت کنند که حتماً این سیستم اجرا شود . در تهران در تونل توحید و رسالت هم وقتی ترافیک سنگین میشود غلظت دود حس میشود و سیستم تهویه همیشه کار میکند .

آیا واقعا بیگناه پای دار می رود اما روی دار نمی رود ؟؟؟ کلیک کنید 

جهت دستیابی به فایل صوتی این مقاله اینجا کلیک نموده و پس از ورود به کانال تلگرام ، جلسه 122 را جستجو نمایید . 

اینستاگرام ما

اینستاگرام ما

لطفا این صفحه را به کمک ابزارهای ارتباط جمعی ، بین دوستان خود منتشر فرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *